51.1. Zaktualizowana Strategia Grupy Kapitałowej
Grupy LOTOS S.A. do roku 2012
W dniu 16 czerwca 2008 roku Rada Nadzorcza Grupy LOTOS S.A. przyjęła zaktualizowaną Strategię Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. do roku 2012. Zaktualizowana strategia zakłada kontynuację dotychczasowej polityki nakierowanej na stymulowanie zrównoważonego rozwoju działalności podstawowej, koncentrację na nadrzędnym celu strategicznym, jakim jest budowa wartości dla akcjonariuszy.
Główne cele Strategii do 2012 roku zostały zaktualizowane dla każdego z trzech głównych segmentów działalności Spółki:
- Segmentu poszukiwawczo-wydobywczego,
- Segmentu operacyjnego,
- Segmentu handlowego.
1. Najistotniejsze elementy zaktualizowanej strategii w obszarze działalności
poszukiwawczo-wydobywczej to:
- zwiększenie bezpieczeństwa dostaw ropy przerabianej w rafinerii poprzez uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż węglowodorów,
- osiągnięcie do roku 2012 stabilnego wzrostu produkcji węglowodorów poprzez realizację programów zwiększania wydobycia ropy ze złóż na Morzu Bałtyckim, na które spółka Petrobaltic S.A. posiada koncesje, a także realizowanie nowych projektów poza Polską,
- podwyższenie kapitału Grupy LOTOS S.A. w wyniku wniesienia przez Skarb Państwa posiadanych akcji w spółce Petrobaltic S.A.
Całkowita produkcja segmentu poszukiwawczo-wydobywczego zgodnie z zaktualizowanymi założeniami Strategii osiągnie poziom minimum 10% przerobu ropy w Grupie Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. w roku 2012 i wzrośnie powyżej 20% do roku 2015. Poziom ROACE dla działalności w całym segmencie będzie średnio wynosił powyżej 15%. Szacunkowe nakłady związane z realizacją tego celu mogą osiągnąć w latach 2006 - 2012 poziom 5,1 miliarda złotych.
2. Najistotniejsze elementy zaktualizowanej strategii w obszarze działalności
operacyjnej
Głównym celem w obszarze działalności operacyjnej jest osiągnięcie wzrostu efektywności ekonomicznej przerobu ropy poprzez zwiększenie skali przerobu ropy, uzyskanie wyższego stopnia konwersji i odsiarczania produktów. W tym celu realizowany jest dwuetapowy Program 10+. Wybudowane zostaną także niezbędne instalacje technologiczne, nie wchodzące w skład Programu 10+ oraz zmodernizowane zostaną niektóre z istniejących instalacji.
Efekty realizacji tych zamierzeń inwestycyjnych będą następujące:
- zdolność przerobu ropy osiągnie poziom 10,5 milionów ton rocznie przy pogłębionej konwersji,
- uniwersalna konfiguracja technologiczna umożliwi produkowanie gatunków paliw zgodnie z zapotrzebowaniem rynkowym,
- ograniczona będzie do minimum produkcja ciężkiego, zasiarczonego oleju opałowego i bunkrowego w związku z wprowadzanymi regulacjami ekologicznymi,
- stworzona zostanie możliwość prowadzenia bardziej elastycznej polityki remontowej co pozwoli na zwiększenie dostępności operacyjnej instalacji produkcyjnych,
- zwiększona zostanie baza magazynowa paliw oraz powstanie infrastruktura logistyczna umożliwiająca wysyłkę drogą morską dużych partii produktów,
- powstanie możliwość równoległego przerabiania różnych gatunków ropy,
- wzmocnienie pozycji Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. w rankingu konkurencyjności rafinerii europejskich.
Przewidywane nakłady na realizację zadań w obszarze działalności operacyjnej w latach 2006 – 2012 osiągną poziom około 6,7 miliarda złotych, w tym na realizację I etapu (lata 2006 - 2010) Programu 10+ przewidywane nakłady wynoszą około 5,2 miliarda złotych.
3. Najistotniejsze elementy zaktualizowanej strategii w obszarze działalności
handlowej to:
- osiągnięcie 30% udziału w rynku paliw w Polsce w 2012 roku,
- osiągnięcie 40% udziału w rynku paliwa lotniczego w Polsce w 2012 roku,
- wzrost efektywności sprzedaży LPG,
- 10% udział w rynku detalicznym paliw w 2012 roku,
- wejście w segment stacji automatycznych,
- 20% udziału w sprzedaży paliw na autostradach po zakończeniu głównej części programu budowy autostrad,
- rozwój sieci stacji poprzez elastyczne wykorzystanie pojawiających się szans rynkowych, uwzględniający rozwój organiczny i nieorganiczny.
Szacunkowe nakłady związane z realizacją celów w obszarze działalności handlowej mogą osiągnąć w latach 2006 - 2012 poziom 1,1 miliarda złotych.
4. Działalność finansowa
W obszarze finansowym zakłada się, że w związku z realizacją strategii Spółka będzie korzystać z finansowania zewnętrznego, jednak w żadnym okresie relacja długu netto do kapitałów własnych nie powinna przekroczyć wartości 0,8.
Ocena efektywności funkcjonowania Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. opierać się będzie na analizie wskaźnika marży EBITDA (bez akcyzy) oraz stopy zwrotu z kapitału zaangażowanego, których wysokość w 2012 roku winna wynosić odpowiednio nie mniej niż 9% i 12%. Strategia Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. przewiduje, że w latach 2006 - 2012 łączne nakłady inwestycyjne wyniosą około 12,9 miliarda złotych.
Wypłaty dywidendy podporządkowane zostaną optymalizacji struktury finansowania Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. W okresie realizacji głównych programów strategicznych wypłaty dywidendy nie będą przekraczać 10% zysku netto. Po ich realizacji intencją jest wzrost dywidendy do poziomu 30% zysku netto. Polityka dywidendy w spółkach zależnych jest ustalana przez Zarząd Grupy LOTOS S.A. z uwzględnieniem ich kondycji finansowej i programów rozwojowych.
5. Kierunki rozwoju na lata 2013 – 2020
Po realizacji działań strategicznych do 2012 roku kluczową rolę dla wzrostu wartości Grupy LOTOS S.A. będzie miał rozwój segmentu poszukiwawczo-wydobywczego i umocnienie pozycji rynkowej. Do rozważanych projektów należą:
- kontynuowanie działań w kierunku zwiększenia wydobycia ropy naftowej, dążąc do przekroczenia 20% zdolności przerobowych do roku 2015, z tendencją wzrostową w następnych latach,
- budowa instalacji zgazowania ciężkiej pozostałości z przerobu ropy z ukierunkowaniem na produkcję wodoru i mediów energetycznych - II etap Programu 10+,
- uruchomienie produkcji biopaliw nowych generacji,
- sekwestracja CO2 - deponowanie CO2 w strukturach geologicznych,
- kontynuowanie działań wspierających budowę podziemnych magazynów ropy i produktów naftowych (kawern),
- rozwijanie technologii skutkujących wzrostem marży produktowej.
Decyzje o podejmowanych działaniach rozwojowych będą się opierały o analizę ich efektywności ekonomicznej i będą realizowane w miarę możliwości finansowych Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. Dopuszcza się możliwość wchodzenia w układy kapitałowe lub wykorzystanie formuły wspólnego przedsięwzięcia z partnerem strategicznym.
Główne założenia makroekonomiczne i cenowe przyjęte przez Grupę LOTOS S.A. do sformułowania podstawowych założeń polityki finansowej do 2012 roku:
2009 rok | 2012 rok | |
---|---|---|
Ropa (ceny stałe 2008) jedn.; | ||
- Notowanie dtd Brent USD/bbl; | 112,52 | 128,02 |
- Notowanie Ural CIF Rotterdam USD/bbl | 108,8 | 124,52 |
Cracki produktowe (ceny stałe 2008) jedn.; | ||
- Premium gasoline 10 ppm - Cargoes CIF NEW USD/t | 145 | 145 |
- Diesel 10 ppm - Cargoes CIF NWE USD/t | 178 | 178 |
- Gasoil 0,1% - Cargoes CIF NWE USD/t | 140 | 140 |
- Fuel Oil 3,5% - Barges FOB Rotterdam USD/t | (271) | (271) |
EUR/PLN | 3,50 | 3,20 |
USD/PLN | 2,56 | 2,48 |
51.2. Szczególne uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich
wykonywanie w spółkach kapitałowych
Ustawa z dnia 3 czerwca 2005 roku o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego („spółki strategiczne”) (Dz. U. Nr 132, poz. 1108) („Ustawa”) wprowadziła instytucję obserwatorów z ramienia Skarbu Państwa. Grupa LOTOS S.A. znalazła się na liście spółek strategicznych, o których mowa w art. 8 Ustawy, opublikowanej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2005 roku w sprawie listy spółek o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2005 roku). Zadaniem obserwatorów z ramienia Skarbu Państwa, ustanowionych w spółkach strategicznych, jest monitorowanie działalności tych spółek w zakresie między innymi:
- rozporządzania składnikami mienia podstawowymi z punktu widzenia prowadzonej przez te spółki działalności,
- zmiany rzeczywiście wykonywanego przedmiotu działalności, zmiany przeznaczenia lub zaniechania eksploatacji podstawowego składnika mienia,
- podejmowanych uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących rozwiązania spółki, przeniesienia siedziby spółki za granicę, zmiany przedmiotu przedsiębiorstwa spółki, zbycia albo wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienia na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że takie czynności prawne naruszają porządek publiczny lub bezpieczeństwo publiczne.
Rządowe założenia polityki państwa w dziedzinach życia społecznego lub gospodarczego posiadających istotne znaczenie dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego będą publikowane w Monitorze Polskim.
Obserwatorzy mogą żądać od spółek wszelkich dokumentów oraz wyjaśnień w wyżej wymienionych sprawach, a następnie – po przeprowadzonej analizie – mają obowiązek ich przekazania Ministrowi Skarbu Państwa wraz z pisemnym stanowiskiem oraz jego uzasadnieniem.
Minister Skarbu Państwa w niektórych przypadkach ma obowiązek, a w innych może wyrazić sprzeciw wobec działań spółek strategicznych, o których uzyskał informacje od obserwatorów. Sprzeciw ten (niezaskarżony) skutkuje nieważnością czynności prawnej od chwili jej dokonania.
Do dnia zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupa LOTOS S.A. nie otrzymała oświadczenia o ustanowieniu w Spółce obserwatora.