Organizacja handlu Grupy Kapitałowej LOTOS
Działalność handlowa Grupy Kapitałowej LOTOS prowadzona jest zarówno w podmiocie dominującym, jak i w spółkach zależnych. Podział funkcjonalny jest następujący:
- służby handlowe Grupy LOTOS organizują sprzedaż paliw do kluczowych klientów, eksport i dostawy wewnątrzwspólnotowe produktów naftowych, a także kupują surowce, komponenty i towary do odsprzedaży.
- spółka LOTOS Paliwa prowadzi detaliczną i hurtową sprzedaż paliw na terenie całej Polski,
- podstawową działalnością spółki LOTOS Gaz jest handel gazem płynnym (LPG) ,
- przedmiotem działalności spółki LOTOS Oil jest produkcja i dystrybucja środków smarnych: gotowych olejów, smarów samochodowych i przemysłowych oraz handel olejami bazowymi ,
- spółka LOTOS Asfalt produkuje i sprzedaje asfalty drogowe i przemysłowe, emulsje i lepiki asfaltowe oraz prowadzi handel ciężkim olejem opałowym ,
- spółka LOTOS Parafiny zajmuje się produkcją i sprzedażą wysokiej jakości parafin oraz szerokiego asortymentu mas parafinowych, produkuje również galanteryjne wyroby parafinowe przeznaczone na rynek detaliczny.
Zakupy ropy naftowej
W 2008 roku w całości przerabianego przez rafinerię w Gdańsku surowca największy udział (89%) miała rosyjska ropa REBCO , dostarczana do rafinerii w Gdańsku rurociągiem. Jednocześnie kontynuując działania zmierzające do dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia zwiększano udział ropy nabywanej drogą morską. W 2008 roku 75% całości zakupionego w ten sposób surowca stanowiła wydobywana na Morzu Północnym ropa Volve. Polska ropa przerabiana w rafinerii to wydobywana przez Petrobaltic ropa Rozewie.
Import i zakupy wewnątrzwspólnotowe
Dużym wyzwaniem dla służb handlowych Grupy LOTOS w 2008 roku był import produktów naftowych. Dynamicznie rosnący popyt na olej napędowy na rynku krajowym zaowocował rekordowym w historii firmy importem średnich destylatów: oleju napędowego i komponentów do jego produkcji. Poza prowadzonym, także w latach poprzednich, importem z krajów skandynawskich, w roku 2008 po raz pierwszy na dużą skalę sprowadzano produkty drogą lądową z Niemiec. Działanie to wspierało kontynuację optymalizacji kosztów logistyki, wzmocniło pozycję Grupy LOTOS w rynku krajowym (wzrost udziału) i stanowiło przygotowanie do zwiększonej sprzedaży oleju napędowego z własnej produkcji po zakończeniu realizacji Programu 10+.
Sprzedaż produktów naftowych
W 2008 roku Grupa Kapitałowa LOTOS sprzedała ponad 7,5 mln ton produktów ropopochodnych. Oznaczało to 6% wzrost w stosunku do 2007 roku.
Ponad 70% wolumenu sprzedaży (5,4 mln ton) stanowiły paliwa płynne: benzyny, oleje napędowe, lekki olej opałowy , LPG oraz paliwo lotnicze. Szczególny wzrost sprzedaży odnotowano w grupie olejów napędowych (o 18%) oraz paliwa lotniczego (o 11%). Był to jednocześnie kolejny rok spadku sprzedaży lekkiego oleju opałowego oraz benzyn, co odzwierciedlało tendencje obserwowane na rynku krajowym.
Podstawowym produktem w ofercie Grupy Kapitałowej LOTOS jest olej napędowy, który stanowi ponad 1/3 całej sprzedaży i z każdym rokiem udział ten wzrasta.
Rozwijającym się obszarem działalności Grupy Kapitałowej LOTOS jest sprzedaż paliwa lotniczego, którego udział w sprzedaży całkowitej wyraźnie rośnie w wyniku rozwoju transportu lotniczego oraz deficytu tego paliwa na rynku europejskim.
Spadek sprzedaży obserwuje się natomiast w grupie benzyn, których udział zmalał z 22% w roku 2006 do 18% w 2008. Jest to wynik utrzymującej się popularności samochodów z silnikami wysokoprężnymi napędzanych olejem napędowym.
W strukturze sprzedaży Grupy LOTOS spada również udział lekkiego oleju opałowego . Stanowi to odzwierciedlenie trendów ogólnoświatowych, wynikających ze wzrostu zainteresowania innymi źródłami energii.
W 2008 roku Grupa Kapitałowa LOTOS 74% całkowitej sprzedaży skierowała na rynek polski. Ponad 50% wolumenu kierowanego do odbiorców krajowych stanowił olej napędowy, którego udział wzrósł o 5 punktów procentowych w stosunku do 2007 roku. Jednocześnie w sprzedaży na rodzimym rynku zanotowano spadek udziału benzyny, lekkiego oraz ciężkiego oleju opałowego. W ciągu ostatnich dwóch lat udział sprzedaży olejów smarowych oraz paliwa lotniczego utrzymano na zbliżonym poziomie.
W strukturze sprzedaży eksportowej, podobnie jak w 2007 roku, najwyższe udziały odnotowano w dwóch grupach produktowych: ciężkim oleju opałowym oraz paliwie lotniczym (w 2008 roku suma udziałów obu produktów wyniosła 47%). Znaczący udział w sprzedaży kierowanej na rynki zagraniczne utrzymano także w benzynach, paliwach bunkrowych oraz w produktach asfaltowych (powyżej 10% dla każdego produktu).
Sprzedaż paliw
Na rynku krajowym paliwa sprzedawane są następującym głównym grupom odbiorców:
- klientom detalicznym (poprzez sieć stacji paliw),
- międzynarodowym koncernom naftowym,
- konsumentom instytucjonalnym,
- pośrednikom w obrocie paliwami,
- operatorom stacji paliw.
Rok 2008 był kolejnym okresem umacniania pozycji rynkowej sieci stacji LOTOS oraz jej optymalizacji, której celem jest zapewnienie jeszcze lepszej jakości obsługi klientów oraz większej wartości sprzedaży.
W segmencie stacji premium na koniec grudnia było 139 obiektów. W systemie Partnerstwa Handlowego Rodzina LOTOS na koniec 2008 roku funkcjonowało 79 obiektów. W segmencie stacji patronackich nastąpił planowany spadek ich liczby, wynikający z prowadzonej polityki koncernu w obszarze sieci stacji paliw LOTOS. Stacje patronackie, spełniające wymagane warunki i kryteria jakościowe, mają możliwość przystąpienia do systemu partnerskiego.
Rodzaj stacji | 2006 | 2007 | 2008 |
---|---|---|---|
Stacje własne | 132 | 133 | 139 |
Stacje partnerskie | 57 | 71 | 79 |
Stacje patronackie | 209 | 175 | 137 |
RAZEM: | 398 | 379 | 355 |
Cała sieć stacji LOTOS notuje stały, znaczący wzrost sprzedaży paliw. W roku 2008 osiągnięto sprzedaż wyższą o ponad 13% niż w 2007 roku. Przyrost średniej dobowej sprzedaży paliw na stacjach własnych LOTOS wyniósł 15% (grudzień do grudnia). Zgodnie z tendencjami rynkowymi największy udział we wzroście miał olej napędowy, którego sprzedaż w 2008 roku była o ponad 25% wyższa niż w 2007 roku.
Poza standardowymi produktami paliwowymi stacje LOTOS oferują również paliwa LOTOS Dynamic – o najwyższych parametrach jakościowych. Paliwa LOTOS Dynamic mają unikalną formułę produkcyjną. Zawierają specjalne dodatki obniżające tarcie w silniku, wpływają pozytywnie na dynamikę silnika, czas reakcji oraz wykorzystanie jego mocy. Chronią silniki przed powstawaniem osadów na zaworach i w układzie wtryskowym oraz zabezpieczają zbiorniki i instalacje paliwowe przed korodowaniem. Olej napędowy LOTOS Dynamic Diesel gwarantuje zachowanie wysokiej jakości parametrów technicznych nawet w temperaturze –330C. Paliwa LOTOS Dynamic zyskały uznanie ekspertów i użytkowników, co potwierdza wiele przyznanych nagród i wyróżnień.
Na wzrost sprzedaży paliw niewątpliwy wpływ miały przeprowadzane kampanie promocyjne. W 2008 roku – obok korporacyjnej kampanii wizerunkowej – prowadzone były akcje reklamowe paliw LOTOS Dynamic (między innymi podczas wyścigów KIA LOTOS Cup) oraz programu Navigator.
Program lojalnościowy Navigator na stacjach LOTOS zachęca klientów do kupowania produktów premiowanych, oferując w zamian atrakcyjne nagrody. W trakcie pierwszej edycji programu wydano blisko milion kart magnetycznych Navigator. Na stacjach LOTOS prowadzone są w sposób ciągły okresowe promocje towarów, wspierane dodatkowymi punktami programu Navigator. Oczekuje się, iż działania te zwiększą dynamikę sprzedaży towarów pozapaliwowych do poziomu około 10% (rok do roku).
Uzupełnieniem oferty sieci stacji jest obsługa kart flotowych dla klientów biznesowych, w tym własnej karty flotowej programu LOTOS Biznes oraz kart innych emitentów (DKV, UTA, WOG, ESSO, MAGISTRAL). Rok 2008 we flotowej obsłudze klientów biznesowych to m.in.:
- rozpoczęcie działalności handlowej na terenie Litwy, Łotwy i Estonii,
- rozwój współpracy z krajowymi zrzeszeniami transportowymi.
Wraz z segmentacją rynku detalicznego rośnie znaczenie oferty pozapaliwowej. Stanowi ona ważny element oferty i ma znaczący wpływ na postrzeganie sieci stacji paliw. Również w tym zakresie rok 2008 przyniósł istotne zmiany na stacjach:
- zainstalowano nowoczesne kąciki kawowe,
- unowocześniono urządzenia minigastronomii,
- wprowadzono do sprzedaży napój energetyczny Dynamic,
- wprowadzono kosmetyki samochodowe premiowane w programie lojalnościowym Navigator.
Istotnym wydarzeniem w roku 2008 dla rozwoju sieci stacji LOTOS było wygranie przetargu na budowę i eksploatację Miejsc Obsługi Podróżnych dla sześciu spośród czternastu zespołów zlokalizowanych przy autostradach (dwie stacje przy trasie A2 oraz cztery przy A4). Oprócz stacji paliw z niezbędną infrastrukturą (media, parkingi, mała architektura) w Miejscach Obsługi Podróżnych powstanie sześć restauracji McDonald’s oraz dwa hotele.
Na kompleksową ofertę dla klientów instytucjonalnych składają się: duży wybór produktów (oleje napędowe, benzyny, lekki olej opałowy , AdBlue) oraz koncept współpracy inwestycyjno-handlowej (LOTOS Diesel Service). Sprzedaż prowadzona jest w trzech segmentach rynkowych:
- Kontrahenci kluczowi
- firmy zajmujące się budownictwem drogowym,
- podmioty zajmujące się budownictwem przemysłowym,
- inne firmy o ogólnopolskim zasięgu działalności.
- Klienci przetargowi, nabywający paliwa w trybie zamówień publicznych
- zakłady komunikacji miejskiej,
- przedsiębiorstwa komunikacji międzymiastowej,
- pozostałe firmy przemysłowe zaopatrywane w trybie przetargowym.
- Pozostali klienci ostateczni
Grupa Kapitałowa LOTOS sprzedaje paliwa również klientom B2B, którzy nie są ostatecznymi konsumentami paliw. Odbiorcami są niezależne stacje paliw i pośrednicy. Portfel klientów w tym segmencie jest zdywersyfikowany w sposób umożliwiający osiąganie jak najkorzystniejszej marży – pod względem jej pewności i wielkości. W tym kanale dystrybucji Grupa LOTOS ma kilkudziesięciu strategicznych odbiorców oraz wiele stacji niezależnych i pośredników hurtowych działających na obszarze całego kraju.
Realizacja NCW
Rok 2008 był pierwszym rokiem realizacji obowiązku związanego z wypełnieniem Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) wymaganego ustawą z 25 sierpnia 2006 roku o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zobowiązuje ona producentów paliw do dodawania biokomponentów do paliw wprowadzanych do sprzedaży lub zużywanych na potrzeby własne. Rada Ministrów RP w drodze rozporządzenia określiła wysokość tego wskaźnika na 3,45% minimalnej zawartości biokomponentu w paliwach ciekłych, wyrażonego w wartości energetycznej, określonej w odrębnych przepisach.
W Grupie LOTOS NCW realizowano poprzez maksymalizację sprzedaży paliw z dodatkiem biokomponentów, zachowując granice dopuszczalnych prawem 5% zawartości objętościowej etanolu lub eterów w benzynach oraz estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) w oleju napędowym.
Zakupu biokomponentów dokonywano u producentów krajowych oraz z rynku wewnątrzwspólnotowego. Ważnym wydarzeniem było uruchomienie w maju 2008 instalacji do produkcji FAME . Instalacja została zbudowana w Czechowicach-Dziedzicach przy wykorzystaniu infrastruktury i potencjału działających tam spółek Grupy Kapitałowej LOTOS. Instalacja, która jest optymalna z punktu widzenia: jakości produkcji, zużycia surowców podstawowych, mediów energetycznych, rentowności oraz wykorzystania najnowocześniejszych technologii produkcji, może wyprodukować 100 tysięcy ton estrów rocznie.
LPG
W Grupie Kapitałowej LOTOS handel LPG skupia się głównie na zaopatrzeniu stacji własnych . Wynika to z faktu, że jako paliwo samochodowe LPG jest substytutem benzyn, a zainteresowanie nim spada wraz z rosnącym popytem na olej napędowy i obniżaniem wieku używanych samochodów osobowych.
W 2008 roku sprzedawano LPG pochodzący z rafinerii w Gdańsku, importu, dostaw wewnątrzwspólnotowych, a także zakupiony od dostawców krajowych. Dodatkowym czynnikiem, który miał istotny wpływ na handel ciekłym gazem do napędu silników samochodowych była niestabilna sytuacja cenowa, a także czasowe ograniczenia dostępności produktu pochodzącego z rynków wschodnich.
Paliwo lotnicze
Sprzedaż paliw lotniczych na rynku krajowym ma coraz większe znaczenie dla działalności Grupy Kapitałowej LOTOS. Dzięki nowoczesnej instalacji MEROX rafineria w Gdańsku może produkować znaczne ilości paliwa lotniczego. Instalacje i urządzenia powstające w ramach Programu 10+ zwiększą zdolności produkcyjne paliwa lotniczego w do około miliona ton rocznie, co pozwoli na osiąganie lepszych wyników (dzięki wzrostowi marży rafineryjnej) i umocnienie pozycji rynkowej w Europie oraz w kraju.
Udział paliwa lotniczego w wolumenie sprzedaży Grupy Kapitałowej LOTOS w 2008 roku wyniósł 6,5%. Z tego 17% sprzedano na rynku krajowym. Dostawy realizowane były do podmiotów posiadających własne terminale załadunkowe, podmiotów pośredniczących oraz bezpośrednio do klienta końcowego.
Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej na wszystkich lotniskach, które obsługują powyżej 2 mln pasażerów rocznie, musi funkcjonować minimum dwóch dostawców paliwa. Dla polskich lotnisk, na których z reguły działał dotychczas jeden podmiot, oznacza to konieczność wprowadzenia konkurencyjnego operatora paliwowego. Wejście Grupy LOTOS na lotniska pozwoli na zwiększenie wolumenu sprzedawanego paliwa lotniczego oraz lepsze kontrolowanie marży w całym łańcuchu dostaw. W połowie 2008 roku w ramach projektu „Gdańsk Lotnisko” podjęto decyzję o rozpoczęciu budowy bazy paliwowej na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie.
Grupa Kapitałowa LOTOS zamierza aktywnie uczestniczyć w europejskim rynku paliwa lotniczego, czynnie poszukując nowych odbiorców. Celem służb handlowych jest systematyczne zwiększanie udziału w rynku, przy jednoczesnej maksymalizacji uzyskiwanych marż. Grupa Kapitałowa LOTOS zamierza budować swoją pozycję na zaufaniu i przy poparciu klientów pozyskanych w kraju.
W roku 2008 blisko 90% wolumenu paliwa lotniczego JET A1 eksportowanego przez Grupę LOTOS kierowano na rynki Szwecji, Finlandii i Danii.
Oleje smarowe
Sztandarowym produktem Grupy Kapitałowej LOTOS w zakresie olejów smarnych jest rodzina olejów silnikowych LOTOS.
Oleje smarowe wyprodukowane w Grupie LOTOS cieszą się zaufaniem nie tylko bezpośrednich konsumentów ale i ekspertów. Zgodnie z raportem z badania Moto Scan przeprowadzonym przez firmę Qualifact w 2008 roku najsilniejszą pozycję rynkową miały oleje LOTOS Semisyntetic i LOTOS Mineralny, a marka olejowa LOTOS cieszyła się największą lojalnością użytkowników spośród wszystkich pozostałych marek.
Grupa Kapitałowa LOTOS produkuje oleje dla przemysłu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb energetyki, hutnictwa, górnictwa i przemysłu maszynowego. Oferuje oleje hydrauliczne i przekładniowe oraz prowadzi produkcję małotonażową smarów specjalistycznych.
Poza olejami przemysłowymi, opartymi na klasycznych mineralnych olejach podstawowych, w ofercie znajdują się również nowe produkty, oparte na składnikach modyfikowanych, określane mianem olejów syntetycznych.
Jakość i technologia
W 2008 roku spółka LOTOS Oil podpisała umowę handlową z firmą Lubrizol, dzięk której uzyskano dostęp do najnowszych osiągnięć w dziedzinie technologii dodatków smarnych. Umowa zapewnia nie tylko preferencyjne warunki handlowe, ale także współpracę marketingową, możliwość świadczenia usług produkcyjnych oraz szkolenia dla pracowników.
Lubrizol jest liderem na rynku dodatków do środków smarnych. Produkuje dodatki do olejów i smarów dla motoryzacji, przemysłu oraz cieczy obróbkowych. Jest jednym z najważniejszych, wieloletnich partnerów Grupy Kapitałowej LOTOS, aktywnie uczestniczącym w rozwoju produktów olejowych.
Rok Serwisu
Usługa Serwisu Olejowego LOTOS Oil stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej i silnej pozycji rynkowej w segmencie środków smarnych.
Specjaliści z LOTOS Oil prowadzą stały monitoring olejów i maszyn. Dzięki uzyskiwanym danym możliwa jest optymalizacja technik eksploatacji maszyn. Głównym celem nadzoru jest wczesne wykrywanie i usuwanie potencjalnych przyczyn kosztownych awarii. Eksperci Serwisu Olejowego LOTOS Oil obsługują w Polsce firmy o zasięgu międzynarodowym.
Współpraca z KIA
Obecność marki LOTOS w Autoryzowanych Stacjach Obsługi KIA Motors Polska stanowi o jej prestiżu i wzmacnia pozytywny wizerunek wysoko marżowych produktów olejowych LOTOS.
Płaszczyzną uzupełniającą współpracę z KIA jest udział marki LOTOS jako sponsora tytularnego w cyklu wyścigów samochodowych KIA LOTOS Cup od roku 2007. Puchar jest imprezą o charakterze ponadnarodowym, a poszczególne eliminacje rozgrywane są w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji.
Rosnąca rola eksportu
Spółka LOTOS Oil jest jednym z najważniejszych producentów olejów silnikowych sprzedawanych w krajach Europy Środkowej. Wysoka i stabilna jakość olejów, uzyskana dzięki zawansowanej technologii wytwarzania i najlepszym dodatkom uszlachetniającym, sprawia, że ich sprzedaż z roku na rok rośnie.
Obok rynku polskiego kluczowe są rynki: rosyjski, ukraiński, białoruski, czeski, słowacki oraz rynki państw bałkańskich i regionu Morza Czarnego. LOTOS Oil z powodzeniem nawiązuje kontakty handlowe również w Azji i Europie Zachodniej.
Asfalty i ciężki olej opałowy
Grupa Kapitałowa LOTOS z powodzeniem sprzedaje także asfalty drogowe, przemysłowe, emulsje i lepiki asfaltowe oraz ciężki olej opałowy . Wytwarzanie tych produktów odbywa się w trzech ośrodkach produkcyjnych: w Gdańsku, Jaśle oraz Czechowicach. Produkty ciężkie Grupy Kapitałowej LOTOS sprzedawane się głównie na rynku drogowym (asfalty) oraz w branży energetycznej (ciężki olej opałowy). Prowadzone są również prace przygotowawcze do rozpoczęcia działalności w zakresie produkcji materiałów hydroizolacyjnych oraz handlu tymi materiałami. Potwierdzeniem pozycji lidera na rynku asfaltów są otrzymane liczne nagrody i wyróżnienia.
W 2008 roku dostarczano asfalty na główne place budowy dróg w Polsce, w tym między innymi na budowę autostrad A1, A2 i A4. Na budowę odcinka autostrady A1 dostarczono znaczącą ilość asfaltów modyfikowanych o najwyższej jakości (MODBIT). W roku 2008 zanotowano 10% wzrost sprzedaży asfaltów modyfikowanych w porównaniu do 2007 roku.
W 2008 roku lista krajów, do których Grupa Kapitałowa LOTOS eksportowała asfalty, powiększyła się o Chorwację i Szwajcarię. Zintensyfikowano sprzedaż na rynek litewski, gdzie odnotowano około 70% wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim. Grupa Kapitałowa LOTOS sprzedaje asfalty również do odbiorców ze Szwecji, Litwy, Łotwy, Estonii, Czech, Słowacji, Ukrainy, Austrii, Węgier, Niemiec, Rosji i Rumunii.
Po zbudowaniu instalacji Programu 10+ sprzedaż asfaltów wzrośnie do poziomu ponad miliona ton rocznie. Realizacja tych założeń pokrywa się z planami rozbudowy infrastruktury drogowej w Polsce, strategią rządową oraz „Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”.
Parafiny
Pomimo zmniejszenia wolumenu sprzedaży, restrukturyzacja handlu wyrobami parafinowymi prowadzona w Grupie Kapitałowej LOTOS pozwoliła na znaczącą poprawę efektywności sprzedaży. Wzrost efektywności sprzedaży pozytywnie przełożył się na rentowność zaangażowanego kapitału. W sprzedaży asortymentowej, podobnie jak w latach poprzednich, największy udział miały parafiny zniczowe (ich udział w całkowitej sprzedaży wyniósł 63%).
Aby zwiększyć sprzedaż, w 2008 roku nawiązano kontakty handlowe i współpracę m.in. z firmami działającymi na rynku emulsji parafinowych.
W roku 2008 w strukturze sprzedaży parafin nieznacznie wzrósł udział sprzedaży krajowej (o 2 punkty procentowe w porównaniu z rokiem 2007). Eksport parafin stanowił 26% całości sprzedaży. Zagraniczni odbiorcy parafin to przede wszystkim firmy z Niemiec i Słowenii, a także Czech i Holandii.
Logistyka
Rok 2008 był kolejnym rokiem systematycznego rozwoju logistyki Grupy LOTOS w celu przygotowania tego obszaru do wzrastającej aktywności handlowej oraz pojawienia się nowych produktów w wyniku realizacji Programu 10+.
Sposoby i kierunki zaspokajania rosnących potrzeb przeładunkowych, transportowych i magazynowych, zarówno w ramach logistyki pierwotnej, jak i wtórnej, oparte były o rachunek ekonomiczny – z uwzględnieniem pełnego bezpieczeństwa dystrybucji produktów i zaopatrzenia oraz spełnienia wszelkich wymogów formalno-prawnych.
W roku 2008 w Grupie Kapitałowej LOTOS prowadzono optymalizację aktywów logistycznych (w tym własnych baz magazynowych) i ich dostosowanie do potrzeb wynikających z zadań w obszarze handlu. Celem procesu optymalizacji było także spełnienie wymagań dotyczących tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy i produktów naftowych oraz realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) .
Nowe uwarunkowania prawne związane z wprowadzaniem do obrotu większych niż w latach poprzednich ilości biokomponentów były w roku 2008 jednym z najistotniejszych wyzwań w zakresie logistyki i skutkowały koniecznością szczególnego nadzoru nad łańcuchem logistycznym w celu zapewnienia właściwej jakości gotowego produktu oraz realizacji wszelkich niezbędnych wymogów formalnych.
Bazy magazynowe
W 2008 roku sieć baz magazynowych podlegała rozpoczętej w poprzednich latach optymalizacji mającej na celu jak najlepszą obsługę zadań handlowych. Grupa LOTOS systematycznie zwiększała rolę własnych baz paliw i terminali przeładunkowych, zwłaszcza w Gdańsku, Czechowicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim i Rypinie. Liczba wykorzystywanych zewnętrznych baz magazynowych, wolumen i rodzaj paliw dystrybuowanych poprzez operatorów niezależnych były dostosowywane do potrzeb rynku i nowych źródeł zaopatrzenia.
Transport kolejowy
W celu optymalnego wykorzystania swoich aktywów oraz dla zapewnienia jak najbardziej efektywnej ekonomicznie, sprawnej i bezpiecznej dystrybucji własnych produktów, Grupa Kapitałowa LOTOS zleca ich transport spółce zależnej LOTOS Kolej. Efektywne działania w zakresie logistyki kolejowej zostały dostrzeżone i docenione prestiżowymi nagrodami.
W 2008 roku przewozy realizowane przez LOTOS Kolej wzrosły o ponad 41%. Był to efekt obsługi zwiększonej sprzedaży produktów Grupy Kapitałowej LOTOS oraz wzrostu o 15% przewozów kolejowych dla klientów spoza Grupy Kapitałowej LOTOS. Dynamiczny rozwój spółki LOTOS Kolej skutkuje stale rosnącym udziałem w rynku przewozów towarów. W roku 2008 wzrósł on do 4,4% (w 2007 roku wynosił 3,1%).
Logistyka morska
Logistyka morska jest ważnym elementem w łańcuchu logistycznym Grupy LOTOS. Połączenie rurociągami produktowymi rafinerii w Gdańsku z bazą przeładunkową paliw płynnych w Porcie Północnym daje firmie znaczącą przewagę logistyczną. W 2008 roku do terminali przeładunkowych Naftoportu i Portu Północnego zawinęło ponad 250 tankowców z ropą i produktami naftowymi, a także pod załadunek produktów naftowych przeznaczonych na eksport.
Port Północny stwarza możliwości przeładunku zbiornikowców o zanurzeniu do 15 m i możliwość załadunku do 150 tys. ton ropy lub produktów naftowych. Dzięki temu Grupa LOTOS efektywnie eksportuje nadwyżki produkcyjne, lokując je na rynkach krajów skandynawskich i północno-zachodniej Europy. Bezpośrednie połączenie z portem ułatwia także organizację i prowadzenie uzupełniającego importu produktów naftowych - przede wszystkim oleju napędowego.
Położenie rafinerii Grupy LOTOS w pobliżu morskiego terminalu przeładunkowego ropy naftowej pozwala na realizację strategii dywersyfikacji dostaw surowca, umożliwia dostawy ropy naftowej pochodzącej z własnych złóż na Bałtyku, a w niedalekiej przyszłości również na Morzu Północnym.
W 2008 roku kontynuowano inwestycje mające na celu wzrost pojemności zbiorników rafinerii w Gdańsku i poprawę zdolności przesyłowych systemu rurociągów łączących rafinerię z portem. Realizacja tych inwestycji zwiększy możliwości eksportu wynikające ze wzrostu potencjału produkcyjnego po zrealizowaniu Programu 10+, a także ułatwi i przyspieszy przeładunki rosnących ilości ropy naftowej dostarczanej drogą morską.
Grupa LOTOS konsekwentnie dąży do przejmowania gestii transportowej w dostawach morskich. Zapewnia to większą kontrolę i usprawnia proces planowania przeładunków w portach morskich, pozwala minimalizować przypadki przestoju statków i związane z tym koszty. Około 60% tankowców przewożących ładunki do i z rafinerii w Gdańsku w 2008 roku wyczarterowały służby logistyczne Grupy LOTOS.
Zapasy obowiązkowe
Realizowany przez Grupę Kapitałową LOTOS wzrost wolumenów sprzedaży paliw powoduje konieczność systematycznego zwiększania ilości utrzymywanych zapasów obowiązkowych.
W roku 2008 w magazynowaniu zapasów obowiązkowych (ropy naftowej, komponentów oraz produktów gotowych) w maksymalnym stopniu wykorzystywane były pojemności własne magazynów Grupy Kapitałowej LOTOS. Aby zmniejszyć zależność od zewnętrznych dostawców usług magazynowych, w Czechowicach wybudowano nowoczesny zbiornik o pojemności 32 tys. m3. Jednocześnie Grupa LOTOS uzyskuje przychody z tzw. usługi biletowej - oferując klientom utrzymywanie nadwyżek benzyn i ciężkiego oleju opałowego jako zapasu obowiązkowego paliw.