W Grupie LOTOS działalność inwestycyjna w 2008 roku koncentrowała się na realizacji Programu 10+. Poza programem realizowano wiele mniejszych przedsięwzięć związanych z podnoszeniem efektywności, bezpieczeństwa i sprawności technicznej posiadanych aktywów oraz inwestycje o charakterze proekologicznym (np. hermetyzację zbiorników zakładowej oczyszczalni ścieków w rafinerii w Gdańsku).
W spółkach Grupy Kapitałowej LOTOS kontynuowano działania inwestycyjne związane z kierunkami strategicznymi – rozwojem wydobycia ropy naftowej spod dna Bałtyku, rozwojem sieci detalicznej sprzedaży paliw, rozwojem bazy logistycznej paliw i zagospodarowaniem aktywów spółek południowych. Rozpoczęto również inwestycję mającą na celu wejście na rynek dostaw paliwa JET na polskich lotniskach i stworzenie realnej konkurencji dla dominującego na tym rynku Petrolotu.
Gaz ziemny
We współpracy z PGNiG oraz Pomorską Spółką Gazownictwa doprowadzono do rafinerii w Gdańsku średniociśnieniowy rurociąg gazu ziemnego oraz zbudowano stację sprężania gazu zasilającą rafineryjną sieć gazu opałowego. Gaz ziemny zastąpił produkowany w rafinerii propan-butan, który był używany do opalania pieców rafineryjnych. Pozwoliło to na skierowanie w 2008 roku dodatkowych 9 tys. ton LPG na rynek, obniżyło koszty przerobu o 4 mln zł oraz spowodowało zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.
Zbiornik na asfalt modyfikowany
Aby zwiększyć dostępność asfaltów modyfikowanych w szczycie sezonu robót drogowych (przypadającym zwykle jesienią) zbudowano zbiornik magazynowy o pojemności 1000 m3. Pozwoli on na lepsze wykorzystanie możliwości produkcyjnych instalacji modyfikacji asfaltu. Ułatwi to zaspokojenie ciągle rosnącego popytu na asfalty modyfikowane , używane coraz powszechniej do wykonywania nawierzchni na najbardziej obciążonych odcinkach dróg, np. autostradach, drogach szybkiego ruchu, skrzyżowaniach, mostach. Zbiornik zacznie być wykorzystywany po uruchomieniu instalacji oksydacji asfaltów po postoju remontowym wiosną 2009 roku.
Główne inwestycje w spółkach Grupy Kapitałowej LOTOS
Petrobaltic
Na złożu B8 wykonano otwór B8-Z1, który umożliwił przeprowadzenie testu produkcyjnego oraz rekalkulację zasobu złoża. Na podstawie uzyskanych informacji o złożu, spółka uznała, iż ma ono charakter perspektywiczny w zakresie wdrożenia do produkcji.
Rozpoczęto cykl prac sejsmicznych w metodologii 3D na strukturach B23 i B28 () oraz w metodologii 2D na strukturach B22 i B101 . Badania sejsmiczne umożliwią dalsze rozpoznanie potencjalnych zasobów węglowodorów oraz optymalizację ryzyka poszukiwawczego.
LOTOS Paliwa
Kontynuowano rozwój sieci stacji w formule CODO (stacje własne) i DOFO (stacje partnerskie) . Do sieci stacji własnych CODO włączono 7 nowych stacji ( Warszawa, Szczecin, Bydgoszcz, Kraków, Strzeszowice, Radzymin, Zegrze) a do sieci partnerskiej DOFO włączono 13 nowych stacji (Trzebiel, Kotlin, Bartoszyce, Dębica, Włodawa, Cieszyn, Zwoleń, Kórnik, Gronowo Górne, Lublin, Żabno, Rusiec, Ostrowiec Świętokrzyski).
W roku 2008 spółka LOTOS Paliwa wygrała przetarg na 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) położonych wzdłuż autostrad A2 oraz A4. W roku 2009 w Miejscach Obsługi Podróżnych powstaną stacje paliw LOTOS, restauracje McDonald’s oraz hotele.
LOTOS Tank
Rozpoczęto proces budowy bazy paliwa lotniczego na lotnisku im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie koło Gdańska. W 2009 roku LOTOS Tank stanie się drugim (obok Petrolotu) operatorem paliw na tym lotnisku. Budowa bazy rozpoczyna ekspansję Grupy LOTOS na rynku paliwa lotniczego. Obiekt powstaje w ramach pierwszego etapu strategii zakładającej zbudowanie stałego kanału dystrybucji Paliwa. Wpisuje się w strategię Grupy Kapitałowej LOTOS, która zakłada wzrost sprzedaży paliwa lotniczego na terenie Polski oraz znaczące zwiększenie udziałów w rynku.
LOTOS Biopaliwa
Zakończono budowę i uruchomiono instalację produkcji biokomponentu paliw silnikowych – estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) . Projektowa wydajność instalacji wynosi 100 tys. ton estrów i 12 tys. ton gliceryny technicznej rocznie.
Generalnymi wykonawcami inwestycji byli MAN Ferrostaal AG Essen Niemcy (część technologiczna) i Prochem S.A. Warszawa (część infrastrukturalna). Instalacja składa się z sześciu węzłów technologicznych: oczyszczania (standaryzacja surowca), neutralizacji alkoholowej, transestryfikacja , odzysku metanolu, estryfikacji kwasowej i odparowania gliceryny. Podstawowy proces technologiczny przebiega pod ciśnieniem normalnym, w temperaturze ok. 60°C i oparty jest o licencję CD Process . Głównymi surowcami są olej rzepakowy i metanol.
Jakość produkowanego FAME spełnia wymagania normy PN-EN 14214, a przypadku niektórych parametrów (liczba kwasowa, zawartość wody, zanieczyszczeń i gliceroli) przewyższa wymagania tej normy. FAME jest używany jako dodatek do komponowania oleju napędowego (biodiesla) oraz sprzedawany jako samoistne paliwo silnikowe (B100) . Pozwoli to Grupie LOTOS na spełnienie Narodowego Celu Wskaźnikowego w zakresie stosowania biokomponentów w produkcji paliw.
Logistyka
W spółkach LOTOS Jasło i LOTOS Czechowice kontynuowane były inwestycje związane z poszerzeniem bazy zbiornikowej i zwiększeniem zdolności do magazynowania i dystrybucji paliw. Obie spółki Grupy Kapitałowej LOTOS mają koncentrować się na działalności logistycznej i magazynowaniu zapasów obowiązkowych.
W spółce LOTOS Czechowice wybudowano zbiornik do magazynowania oleju napędowego o pojemności 32 000 m3 oraz zmodernizowano 6 zbiorników o łącznej pojemności 6 000 m3. W spółce LOTOS Jasło zmodernizowano 6 zbiorników o łącznej pojemności 23 000 m3 służących do magazynowania oleju napędowego i olejów opałowych.
W spółce LOTOS Jasło wybudowano linię regranulacji odpadów poliolefinowych, na której prowadzony jest recykling odpadów zawierających polietylen. Produkowany na tej linii regranulat polietylenowy sprzedawany jest jako surowiec do produkcji folii PE lub innych wyrobów. Zdolność przerobowa linii wynosi ok. 4 tysięcy ton odpadów rocznie. Z odpadów tych linia produkuje ok. 300 ton/miesiąc regranulatu.
Utrzymanie ruchu i remonty w 2008 roku
W zakresie zarządzania utrzymaniem ruchu i remontów w najważniejszym osiągnięciem było zapewnienie pracy podstawowych instalacji produkcyjnych i pomocniczych na poziomie dostępności powyżej 99%, co daje Grupie LOTOS miejsce w gronie najlepszych rafinerii europejskich.
Bezpieczna i stabilna praca instalacji produkcyjnych i pomocniczych została osiągnięta poprzez zapewnienie wysokiego poziomu obsługi technologicznej i technicznej instalacji, systematyczne podnoszenie kwalifikacji pracowników, wdrażanie nowoczesnych metod organizacji pracy i przepływu informacji, wdrażanie zasad zarządzania projektami przy realizacji projektów modernizacyjnychi zadań remontowych oraz rozwój profilaktyki i zapobiegania awariom technicznym.
Realizacja powyższych zadań połączona była z optymalizacją kosztów remontów i utrzymania ruchu z założeniem maksymalnego wykorzystania potencjału spółek w ramach Grupy LOTOS.
Równolegle do bieżącego utrzymania ruchu i remontów trwały prace związane z przygotowaniami do Remontu Postojowego Wiosna 2009 - całkowitego zatrzymania instalacji produkcyjnych na czas okresowego remontu powiązanego z podłączeniem instalacji budowanych w ramach Programu 10+. W ramach projektu Wiosna 2009 w roku 2008 określono zakresy prac do wykonania, podpisano kontrakty z Głównymi Wykonawcami oraz przygotowano harmonogramy prac. Równolegle z procesem kontaktowania usług realizowano zakupy materiałów i urządzeń przeznaczonych do wymiany.